W Żłobku Muzycznym FIGLE przykładamy dużą wagę do prawidłowego żywienia dzieci. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nawyki żywieniowe z dzieciństwa mają ogromny wpływ na to jak jemy jako dorośli. Posiłki zamawiamy w wyspecjalizowanej Restauracji Agit Hotel Congress&SPA. Zespół kucharzy-pasjonatów nie ustaje w kulinarnych poszukiwaniach by ciągle urozmaicać nasze menu. Szefuje mu Jean Bos Mistrz Kuchni Molekularnej.

W naszym stylu żywieniowym staramy się trzymać następujących zasad:

Menu dopasowane jest do wieku dzieci, odpowiednio zbilansowane i uwzględnia różne diety eliminacyjne, ponadto:

Dopuszczamy również do stosowania metodę karmienia BLW (Baby-led weaning; fragmenty opisu zaczerpnięte ze strony http://babyledweaning.pl. Dzieci karmione w ten sposób w domu - będą czuły się u nas doskonale.

O zaletach tego systemu przekonało się wielu rodziców. Metoda ta ma duży wpływ na rozwój zmysłów małego konsumenta. Zamiast jednobarwnych, nieciekawych papek o dziwnym smaku dziecko zasiada do stołu pełnego kolorów, kształtów, zapachów i smaków. Takie właśnie są serwowane u nas posiłki. Dziecko je najpierw rączkami (robiąc wokół spory bałagan), a potem zaczyna ćwiczyć samodzielne posługiwanie się sztućcami.

Posiłek diety BLW w żłobku Figle to wachlarz różnorodnych wrażeń, nawet dźwięków!

To zupełnie co innego niż miksowane obiadki! Dodatkowo dziecko ma prawo wyboru co zje, w jakim tempie, ilości i kolejności. Praktyka pokazuje, że dzieci karmione metodą BLW traktują posiłki jako coś bardzo przyjemnego. Rzadko stają się „niejadkami”, a jednocześnie nie mają problemów z nadwagą, za którą stoi wpychanie dziecku na siłę kolejnych porcji jedzenia.

Chcemy dodać, że BLW jest w naszym żłobku systemem dopuszczanym, a nie narzucanym. Decyzja zawsze należy do rodzica/opiekuna.


Przykładowe menu na tydzień:

Poniedziałek

Śniadanie:

Chleb pełnoziarnisty/masło naturalne/pomidor turecki/twarożek z koperkiem/kakao

Obiad:

Zupa krem z zielonego groszku z migdałami i kleksem jogurtu

Duszony filet z indyka z cukinią i marchewką oraz ziołami z risotto pomidorowym

Deser:

Ciasteczka jęczmienne z żurawiną

Wtorek

Śniadanie:

Bułka grahamka/masło osełka/wędlina pieczona z drobiu/ogórek, kiełki słonecznika

Obiad:

Krupnik z jagnięciną oraz kaszą jęczmienną

Polędwiczka wieprzowa z marchewkowym puree, surówka z jabłka, selera z dodatkiem natki pietruszki

Deser:

Sok wyciskany z jabłek i czarnej porzeczki

Środa

Śniadanie:

Owsianka z pomarańczą/kompot z malin

Obiad:

Zupa pomidorowa z makaronem pełnoziarnistym oraz kwaśną śmietanką

Lasagna warzywna ze szpinakiem

Deser:

Cząstki żółtych pomidorów

Czwartek

Śniadanie:

Bułeczki pełnoziarniste/pasta z jajek i rzodkiewki/pomidorki mini, sałata lodowa/herbata z hibiskusa

Obiad:

Barszcz ukraiński z twarożkiem

Pulpeciki drobiowe w sosie koperkowym z kaszą gryczaną oraz sałatka ze świeżych zielonych warzyw

Deser:

Sok przecierowy z marchwi i bananów

Piątek

Śniadanie:

Chlebek wasa/pasta z łososia, cieciorki i szczypiorku/kolorowa papryka bez skóry pieczona

Obiad:

Zupa ogórkowa z ziemniakami

Miruna pieczona na parze, kolorowe warzywa gotowane, kasza jaglana

Deser:

Owoce kiwi plastry

zestaw obiadowy jesienno-zimowy

Poniedziałek: Krupnik z jagnięciną i brązowym ryżem/Lasagna warzywna
Wtorek:

Zupa krem z zielonego groszku z posiekaną bazylią i szałwią/ Filet z indyka z kaszą kuskus i tartymi ogórkami kiszonymi

Środa: Krupnik z perłową kaszą venge/ Gulasz cielęcy i zestaw warzyw z patelni z odrobiną czubricy
Czwartek: Zupa brokułowa z groszkiem ptysiowym/ Gołąbki z kaszy gryczanej w młodej kapuście z kopytkami z serka ricotta
Piątek: Krem z białych warzyw z gryczaną grzanką/ Duszony łosoś z brokułowym puree oraz gotowane warzywa (kalarepa, brokuł i kalafior)

zestaw obiadowy wiosenno-letni

Poniedziałek: Zupa wiosenna z kaszką manną i koperkiem/ Kopytka szpinakowe i filet z kurczaka
Wtorek: Botwinka z gotowanym jajkiem/ Pulpety wieprzowe w sosie jogurtowym, ryż jaśminowy z kukurydzą
Środa: Zupa owocowa ze zmiksowanych truskawek i poziomek z grzankami kukurydzianymi/ Makaron żytni z potrawką z kurczaka, gotowane żółte i pomarańczowe marchewki
Czwartek: Rosół z pietruszką i kaszą pencak/ Racuchy orkiszowe na kefirze z jagodami
Piątek: Zupa ze świeżych pomidorów bez skórki zaprawiona jogurtem greckim/ Filet z mintaja z kaszą jaglaną i tartymi buraczkami zaprawionymi cytryną

Nasza placówka w latach 2015/2016 uczestniczyła w Programie "Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy" http://www.zdrowojemy.info/.

Dla całego personelu organizowane były warsztaty dotyczące prawidłowej diety i kształtowania zwyczajów żywieniowych dzieci do 4-go roku życia. Analizowane były jadłospisy, a szef kuchni otrzymywał propozycje udoskonalania posiłków według najnowszych norm żywieniowych. Udział w Programie został zwieńczony otrzymaniem przez nasz żłobek Certyfikatu "Zdrowo jemy zdrowo rośniemy".

Nasi rodzice w ciągu roku mogą korzystać z bezpłatnych konsultacji z doradcą-dietetykiem na tematy:

  1. „Co to znaczy zdrowe żywienie? Ogólne zasady prawidłowego żywienia dzieci”
  2. „Mocne kości i zęby, czyli rola wapnia i witaminy D”
  3. „Cukier w diecie - słodzimy czy nie słodzimy?”
  4. „Sól w diecie. Soli do woli?”
  5. „Alergie na pokarm”
  6. „Świeża woda zdrowia doda – na pragnienie – woda”
  7. „Co robić, kiedy za dużo je? Otyłość”
  8. „Zachęcać czy nie? Kto podejmuje decyzje? Granice wyboru dziecka”
  9. „Niejadek czy neofobia?”
  10. „Dzieci współtworzą swoje posiłki”
  11. „Jemy oczami – estetyka na talerzu”
  12. „Ja sam, ja sama - czego dzieci się uczą podczas posiłku"
  13. „Jakość produktów"